Black Friday: μεγάλη διάρκεια, μικρές εκπτώσεις

«Επόμενος παρακαλώ για ταμείο!». Η υπάλληλος στο κατάστημα μεγάλης αλυσίδας ρούχων παρέμενε με ακμαίο το ηθικό, παρά το σφυροκόπημα της «Μαύρης Παρασκευής». «Κι αν χιονίζει και αν βρέχει τ’ αγριογούρουνο αντέχει» έλεγε γελώντας, ενώ μας έδειχνε μια μικρή πληγή στο χέρι της. «Δεν είναι τίποτα, από τη συνεχή τριβή με τα ρούχα και το πλύσιμο των χεριών 100 φορές την ημέρα». «Ε, και από το ότι ερχόμαστε με 5 βαθμούς Κελσίου και εδώ μέσα κάνει 40!» υπερθεμάτισε η διπλανή ταμίας, εξυπηρετώντας ταυτόχρονα μια κοπέλα που είχε φέρει στο ταμείο μία τσάντα. «Το ξέρετε ότι σήμερα έχουμε έκπτωση στο δεύτερο προϊόν; Μήπως θέλετε να δείτε κάτι ακόμα;». «Α, δεν το ήξερα, μπορώ;», απάντησε η πελάτισσα, με ευγνωμοσύνη για την υπάλληλο που δεν την άφησε να φύγει με άδεια χέρια. Εντάξει, με μόνο μια τσάντα. «Φυσικά και μπορείτε, αλίμονο».

Το εμπορικό κέντρο έμοιαζε, χθες, να ζει σε ρυθμούς Χριστουγέννων. Η κίνηση στα μαγαζιά συγκρινόταν μόνο με τις ημέρες των εορτών, ενώ εντύπωση προκαλούσαν οι πολλοί πιτσιρικάδες που πηγαινοέρχονταν προφανώς με άδεια από τη «σημαία». Η σκηνή που «φώναζε» Black Friday ήταν αυτή έξω από ένα κατάστημα ηλεκτρονικών υπολογιστών. Η ουρά που είχε σχηματιστεί στην είσοδο «γύριζε» σχεδόν ολόκληρο τον όροφο του εμπορικού κέντρου, με τον κόσμο να περιμένει υπομονετικά τη σειρά του. Υπάλληλοι του καταστήματος έβγαιναν τακτικά έξω ζητώντας από τους πελάτες να τους πουν για ποιο προϊόν ενδιαφέρονται. Οι περισσότεροι έδειχναν τις προσφορές στο κινητό τους. Η διαφήμιση είχε λειτουργήσει. Και ήταν σαφής: «Μόνο στα καταστήματα».

Πάντως, σε γενικές γραμμές, φέτος δεν είχαμε σκηνές καταναλωτικής αλλοφροσύνης όπως άλλες χρονιές, ενώ λιγοστοί ήταν αυτοί που εντοπίστηκαν να περιμένουν έξω από τα καταστήματα πριν αυτά ακόμα ανοίξουν. Κι αυτό γιατί αφενός οι προσφορές στις αλυσίδες τεχνολογίας έχουν ξεκινήσει από την αρχή της εβδομάδας και αφετέρου γιατί οι περισσότεροι επιλέγουν να κάνουν τα ψώνια της «Μαύρης Παρασκευής» online. Οσοι έχουμε προφίλ σε ηλεκτρονικά καταστήματα, ελληνικά ή του εξωτερικού, δεχθήκαμε τις τελευταίες ημέρες καταιγισμό μηνυμάτων σχετικά με τις προσφορές και τις εκπτώσεις της Black Friday. Είναι πολλοί αυτοί που μια μέρα σαν τη χθεσινή θα επιλέξουν να αποφεύγουν τις ουρές και τη φασαρία στα φυσικά καταστήματα, κάνοντας τις αγορές τους online. Η τάση είναι φυσικά διεθνής. Τις ημέρες των προσφορών οι πωλήσεις του ηλεκτρονικού εμπορίου δεκαπλασιάζονται.

Η Black Friday είναι η μέρα που ακολουθεί την Ημέρα των Ευχαριστιών στις Ηνωμένες Πολιτείες, δηλαδή η τέταρτη Παρασκευή του Νοεμβρίου, ημέρα η οποία έχει θεωρηθεί η αρχή της περιόδου των χριστουγεννιάτικων αγορών για τις ΗΠΑ από το 1952. Στην Ελλάδα ο θεσμός της «Μαύρης Παρασκευής» έκανε δειλά την εμφάνισή του το 2016 και πλέον έχει καθιερωθεί. Φέτος, σύμφωνα με στοιχεία της Paypal, οι Ελληνες καταναλωτές είχαν σκοπό αγοράσουν τις ημέρες αυτές 3 έως 3,4 είδη ανά άτομο με εκτιμώμενη συνολική αξία 180 ευρώ. Οι άνδρες σκοπεύουν να δαπανήσουν περισσότερα, 202 ευρώ κατά μέσον όρο, και οι γυναίκες 157 ευρώ κατά μέσον όρο.

Με την ουρά στα ταμεία συνεχώς να μεγαλώνει, έξω από το κατάστημα της αλυσίδας ρούχων γρήγορα σχηματίστηκε η γνωστή «συστάδα» των… συνοδών των καταναλωτών. «Υπομονή, τι να κάνεις…», σχολίαζε ένας μπαμπάς που είχε μείνει με την κόρη του έξω όσο η σύζυγος ψώνιζε. «Μέχρι εξαντλήσεως των αποθεμάτων, είπαν. Ή μέχρι εξαντλήσεως… δικής μας».

Κατώτερη των προσδοκιών σε σύγκριση με τις προηγούμενες χρονιές αποδείχθηκε η φετινή Black Friday στην Ελλάδα, με τις εικόνες του μεγάλου συνωστισμού και τις τεράστιες ουρές στα ταμεία των καταστημάτων από νωρίς το πρωί να ανήκουν στο πρόσφατο παρελθόν. Από το μεσημέρι κι έπειτα, πάντως, η κίνηση σε κεντρικούς εμπορικούς δρόμους, όπως για παράδειγμα στην οδό Ερμού, καθώς και στα μεγάλα εμπορικά κέντρα αυξήθηκε, με το ενδιαφέρον των καταναλωτών να προσελκύουν όχι μόνο τα προϊόντα τεχνολογίας, αλλά πολύ περισσότερο αρκετά φθηνότερα είδη ένδυσης και υπόδησης. Κίνηση από το μεσημέρι και μετά παρατηρήθηκε και σε κεντρικούς οδικούς άξονες που βρίσκονται κοντά σε εμπορικά κέντρα, όπως για παράδειγμα στη Λεωφόρο Κηφισίας.

Το εάν, βεβαίως, η αυξημένη επισκεψιμότητα ειδικά τις απογευματινές ώρες μεταφράστηκε και σε τζίρο, οι εταιρείες θα το γνωρίζουν καλύτερα τη Δευτέρα, καθώς ακόμη και σήμερα Σάββατο συνεχίζονται οι προσφορές από τις περισσότερες αλυσίδες. Κάποιες, μάλιστα, εταιρείες θα προχωρήσουν και τη Δευτέρα, 2 Δεκεμβρίου σε μεγάλες προσφορές στα ηλεκτρονικά τους καταστήματα στο πλαίσιο της λεγόμενης Cyber Monday, θεσμός που εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 2005, στις ΗΠΑ.

Βασική αιτία για την αυξημένη μεν σε σύγκριση με τις προηγούμενες ημέρες, μειωμένη σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές της Black Friday στην Ελλάδα κίνηση στα εμπορικά καταστήματα, θεωρείται από τους παράγοντες της αγοράς η μεγάλη διάρκεια του θεσμού των προσφορών –υπενθυμίζεται ότι φέτος η «Μαύρη Παρασκευή» ξεκίνησε σε πολλές μεγάλες αλυσίδες από το βράδυ της προηγούμενης Κυριακής– καθώς και οι σχετικά μικρές εκπτώσεις. Ας σημειωθεί, άλλωστε, ότι το διαθέσιμο εισόδημα έχει μεν βελτιωθεί, αλλά παραμένει σε σχετικά χαμηλά επίπεδα.

Επικεφαλής κορυφαίας αλυσίδας ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, μιλώντας στην «Κ» υποστήριξε ότι, αν και οι προσφορές ξεκίνησαν από το βράδυ της Κυριακής, οι καταναλωτές ήταν διστακτικοί τις πρώτες ημέρες της εβδομάδας και η κίνηση ξεκίνησε ουσιαστικά από την Πέμπτη. Εκτίμησε, δε, ότι οι πωλήσεις κυμάνθηκαν στα ίδια περίπου επίπεδα με πέρυσι.

Υπάρχει και μία τρίτη σημαντική αιτία στην οποία οφείλεται το γεγονός ότι ο συνωστισμός ήταν χθες λιγότερος: η μεγάλη στροφή των καταναλωτών στην Ελλάδα στο ηλεκτρονικό εμπόριο, το οποίο προτιμούν ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές για τις αγορές τους, είτε ψωνίζοντας από ελληνικά είτε από ξένα ηλεκτρονικά καταστήματα. Με αυτό τον τρόπο, άλλωστε, έχουν τη δυνατότητα να πραγματοποιήσουν πιο εύκολα έρευνα αγοράς και να συγκρίνουν τιμές, χωρίς να υποστούν καμία ταλαιπωρία.

Σύμφωνα με την εικόνα που υπήρχε, χθες, το απόγευμα σε μία από τις πλέον γνωστές πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου (marketplace), η ημερήσια κίνηση από την περασμένη Δευτέρα είναι τουλάχιστον διπλάσια. Την Πέμπτη, 28 Νοεμβρίου, παραμονή της Black Friday, η συγκεκριμένη πλατφόρμα δέχθηκε 1,5 εκατ. επισκέπτες, ενώ τα κλικ που έγιναν ήταν περίπου 900.000.

Πολύ μεγάλη αλυσίδα που δραστηριοποιείται κυρίως στα προϊόντα τεχνολογίας διέθεσε αποκλειστικά μέσω του ηλεκτρονικού της καταστήματος κλιματιστικά μηχανήματα, αφυγραντήρες και κάποια μοντέλα κινητών, είδη τα οποία εξαντλήθηκαν στη διάρκεια της εβδομάδας.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον, πάντως, ειδικά σε ό,τι αφορά το ύψος και το εύρος των εκπτώσεων που γίνονται στην Ελλάδα στη διάρκεια της Black Friday, έχουν τα στοιχεία για την περυσινή Black Friday που συγκέντρωσε και επεξεργάστηκε η πλατφόρμα Skroutz: από όλα τα προϊόντα που πωλήθηκαν μέσω της πλατφόρμας Skroutz την Black Friday του 2018, μόλις το 15% διατέθηκε σε σημαντικά χαμηλότερη τιμή (με έκπτωση δηλαδή πάνω από 10%).

Το 83,5% των προϊόντων διατέθηκε στην ίδια ή σε σχεδόν ίδια τιμή με την περίοδο πριν από τη Black Friday, ενώ υπήρχε και ένα 1,5% που πωλήθηκε ακριβότερα την ημέρα εκείνη.

.kathimerini.gr